Schoolkamp 16 t/m 19 mei

16 mei 2017 - North Berwick, Verenigd Koninkrijk

Dinsdagochtend vertrok de gehele kudde met auto's richting Canty Bay in North Berwick. Na een uurtje rijden kwamen we aan bij ons kamphuis. Hier hebben we snel onze spullen gedropt en zijn gelijk doorgereden naar het SeaBirdCentre van North Berwick. In het gebouw waren heel veel leuke dingen te leren en doen over de vogels uit de buurt. Ook kon je live meekijken naar de vogels op Bass Rock. Dit is een grote rots in het water, vroeger was het een gevangenis, maar nu wordt het bewoond door ganzen en Jan-van-Gent-vogels. De leerlingen vonden het super interessant. Na het SeaBirdCentre zijn we terug gereden naar ons kamphuis. Nadat iedereen een bed had gevonden gingen we lekker zwemmen en voetballen. 's Avonds aten we lekker spaghetti en waren er diverse toetjes. Later op de avond deed Mike Taylor, de schooldominee, de avondsluiting. Het thema van het kamp is 'JOY!'. We deden een aantal lachoefening en we dachten na over waar vreugde nu eigenlijk vandaan komt. Ook hadden we nog warme chocomel en daarna moesten de leerlingen gaan slapen. Ik heb samen met een aantal leerkrachten buiten naar de zonsondergang gekeken, echt fantastisch! Vervolgens ben ik ook lekker gaan slapen.

De volgende ochtend (woensdag) werd ik wakker van een enorm gesnurk van de leerkrachten waarmee ik op de kamer sliep. Rond half 8 maakte we ook de leerlingen wakker en hadden ze stille tijd tot 8 uur. Daarna hadden we ontbijt met cornflakes, toast, etc. Vervolgens moest iedereen zijn/haar slaapruimte opruimen en spullen pakken voor de rest van de dag. We gingen namelijk naar het centrum van North Berwick. Hier hadden we 2 opdrachten. Allereerst een schatzoektocht, de leerlingen moesten zelf kaartlezen en gebouwen/dingen zoeken. Daarna deden we het spel voor een appel en een ei. De leerlingen gingen in groepjes de stad in en kregen een appeltje en (rauw) ei mee. Het was de bedoeling dat de de spullen gingen ruilen voor andere spullen, liefst met meer waarde. Zo ging mijn groepje van een appel en ei naar: een verkleed gezichtsmasker, houten luier houders uit Afrika, een gloednieuwe bal, muziekinstrumenten uit Afrika en uiteindelijk kregen we er ook nog een leuke tas gratis bij! Het was een hele leuke ochtend. Vervolgens hadden we lunch en gingen we weer in de auto richting een heuvel aan de rand van de stad. De heuvel heet: Law. Deze gingen we beklimmen en we hadden fantastisch uitzicht vanaf de top! Helaas ging er bovenop de berg was mis. We hadden net een leuke groepsfoto gemaakt dus, ik loop weer een stukje naar beneden om mijn camera weer de pakken en boem! Ik ging vol door mijn enkel die tussen de rots bleef zitten. Gelukkig geen ambulance of helikopter nodig, maar wel rustig aan naar beneden. De leerlingen vonden het ook heel vervelend en hielpen me heel lief! Eenmaal beneden zijn we weer terug gegaan naar onze huisjes. Bev, een leerkracht, heeft later mijn enkel verbonden en ik ging gewoon hinkelend verder, want ik kon er echt niet op staan. De leerlingen zwommen en voetbalden lekker de rest van de middag. Als avondeten hadden we rijst met kerrie, kip en ananas. Super lekker! Daarna hadden we weer de avondsluiting. Mike gebruikte deze avond gebruik van zijn tijdmachine en kwam eruit als Saul (of Paul). De leerlingen vonden het reuze interessant dat hij verkleed een verhaal vertelde. Na de avondsluiting was er ook deze avond weer warme chocomel met brownies en andere lekker baksels. Rond een uur of 10 lag iedereen weer lekker in bed. Ohja, ik sliep boven in een stapelbed, maar door mijn enkel kon ik er niet meer in klimmen, dus ben ik op de bank gaan slapen.

Donderdagochtend werd ik na een kort nachtje wakker, op de meest comfortabele sofa ever! Vanmorgen verliep alles lekker vlot en soepel. Om 10 uur waren we al bij ons volgende uitje, Tantallon Castle. Dit is een ruïne van een oud Schots kasteel. Terwijl de leerlingen het kasteel binnen gingen en een rondleiding kregen zat ik lekker buiten op een bankje van het uitzicht te genieten. Ook hebben we deze dagen alleen maar prachtig weer gehad, dus het zonnetje ontbrak ook zeker niet! Vervolgens hadden we lunch bij het kasteel. De rest van de middag hadden we een 'vrije' middag. De leerlingen vermaakten zich prima met zwemmen, voetballen, spelletjes en ook hielden we nog een zandkasteelwedstrijd. Een paar leerlingen gingen brownies bakken voor die avond. Terwijl alle leerlingen lekker bezig waren zat ik lekker op het bankje bij het strand om een oogje in het zeil te houden en leuke foto's te maken. Vlak voor het eten hadden we een terugblik over het kamp, omdat daar de volgende ochtend niet veel tijd voor zou zijn. Iedereen vond het een zeer geslaagd kamp! Vervolgens gingen we lekker eten. Deze avond stond er een spagetticupcakes, erwtjes, een kipburger en gebakken aardappeltjes op het menu. Heerlijk! Vervolgens hadden we de laatste avondsluiting van het kamp. Mike maakte weer gebruik van de tijdreismachine en vanavond kwam hij terug als Noach. Ook keken we naar een aantal van de leuke kampfoto's. Als verrassing mochten de leerlingen laat opblijven, omdat het de laatste avond was. We hebben met elkaar nog verstoppertje in het donker gespeeld. Rond 23:00u werd iedereen naar binnen gehaald. Moe en voldaan kroop iedereen zijn/haar bed weer in! Een paar leerlingen vonden het zielig dat ik alleen op de bank moest slapen, dus kwamen zij er gezellig bij liggen op de andere banken.

Al vroeg werd ik op vrijdagochtend weer wakker. Opeens bedacht ik me dat dat een fantastisch moment was om foto's te nemen van alle slapende leerlingen en leerkrachten! Fantastische foto's en de reactie toen ze de foto's zagen was nog beter. Na het ontbijt, wat uit poffertjes bestond, begonnen we aan de grote schoonmaak. Alles werd weer stralend schoon achtergelaten! Rond een uur 10 was het meeste gedaan en ben ik met de leerlingen buiten nog even lekker gaan voetballen. (natuurlijk kon ik nog niet voetballen met mijn enkel dus was ik scheidsrechter) Om 11 uur hielden we buiten nog een soort vervroegde lunch en daarna ging iedereen weer in de auto naar school. Het kamp zat er weer op!

1. Agnes:
    22 mei 2017
    Wat leuk om al je avonturen weer te lezen ... ik weet eigenlijk niet wat ik voor moet stellen bij spagetticupcakes... lekkerrr?
    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt !!
    Gaat het al weer een beetje beter met je voet ?
  2. Jannemarie:
    22 mei 2017
    Spagetti cupcakes is eigenlijk gewoon spagetti met tomatensaus
    een balletje gehakt in het midden
    Dit geheel in een cupcake vormpje
    En dan nog 20 min in de oven
  3. Jolanda:
    26 mei 2017
    Wat een heerlijke verhalen schrijf je. In gedachten loop ik met je mee. Leuk!