Week met Luuk (5 t/m 10 juni)

5 juni 2017 - Edinburgh, Verenigd Koninkrijk

Na een stille periode eindelijk weer een reisverhaal!

Afgelopen week kwam mijn vriend Luuk langs om mij te bezoeken. Deze week had ik vrij gekregen van stage, dus we konden samen de stad gaan verkennen. Op maandag was het al vroeg uit bed om Luuk op te halen van het vliegveld. Eindelijk kwam hij daar weer door de deur gelopen en waren we na 6 (lange) weken weer samen. Eerst zijn we een busaart voor Luuk gaan kopen en vervolgens hebben we zijn tas bij mij thuis gebracht. Ook hebben we alvast even lunch gehaald. Toen waren we helemaal klaar om de stad in te gaan. We zijn die middag onder andere bij Greyfrairs Bobby geweest en we heben over de Royal Mile gelopen. Aan het einde van de middag gingen we naar Jean, zodat Luuk haar ook kon ontmoeten! We hebben ook samen avondgegeten. Jean had speciaal 'Haggis' gemaakt, echt een specialiteit van Schotland! Na het eten zijn we naar Luuk's B&B gegaan en hebben we daar zijn spullen uitgepakt. Het was voor ons allebei een lange dag geweest dus we zijn op tijd gaan slapen.

De volgende ochtend hadden we om half 10 weer afgesproken bij Luuk voor de deur. De weersvoorspellingen waren niet heel goed voor vandaag, maar gelukkig was onze eerste activiteit van de dag binnen. We gingen naar 'Mary's King Close'. Dit is een ondergrondse tour over hoe mensen vroeger leefden. Heel interessant en zeker een aanrader voor als je ooit in Edinburgh bent! Doordat het zo hard regende besloten we na de tour door te gaan naar 'Camera Obscura'. Hier was ik ook al eerder geweest met mijn ouders, maar ook nu zag ik weer heel veel nieuwe dingen! Luuk vond het ook erg leuk om te doen en we hebben er zeker een paar uur besteeld. Toen we weer buiten kwamen was het even gestopt met regenen en zijn we naar het kasteel gelopen voor een paar mooie foto's. Na een paar minuten begon het weer te hozen en zijn we snel een bus ingerend. Na een mooi rondje in de bus zijn we naar de bioscoop gegaan, want als het keihard regent is het niks om buiten te lopen. Na de film gingen we lekker uiteten. We hebben allebei heel erg genoten ondanks de regen.

Woensdagochtend zouden we naar het kasteel gaan, maar er was een storing met de beveligingssystemen, dus niemand mocht erin. We besloten toen maar om niet te gaan wachten, maar onze stevige schoenen aan te doen en de Arthur's Seat te gaan beklimmen. Dit is het hoogste punt in Edinburgh en je hebt er een prachtig uitzicht over de gehele stad. Na een flnke klim kwamen we op te top. Het is vandaag ook weer prachtig weer, dus we konden kilometers ver kijken! Na een tijdje op de top, moesten we toch weer naar beneden. We moesten namelijk rond 13:00uur op mijn stageschool zijn. Een paar leerlingen moesten nog hun speeches doen en ik fotografeerde iedereen. Ook heb ik Luuk de school nog laten zien. Volgens mij vond hij het wel leuk. Toen de leerlingen later die middag weer hard aan het werk waren zijn wij de school weer uitgeslopen.We gingen weer terug naar het kasteel voor poging nummer 2 om binnen te komen. Nu lukte het gelukkig wel en konden we al snel naar binnen. Het kasteel van Edinburgh is echt heel erg mooi! Grote kanonnen, stevige muren, een oude soldatengevangenis, de slaapplekken en nog veel meer was er te zien. Ook het uitzicht vanaf het kasteel was adembenemend. Door alle interessante dingen waren we geheel te tijd vergeten. We zouden rond half 6 bij Jean weer gaan eten, maar rond half 5 hadden we nog lang niet alles gezien van het kasteel. Na een paar sms'jes was het geregeld en konden we rustig verder kijken. Rond 19:00uur kwamen we uiteindelijk thuis aan en konden we lekker eten. Na het eten zijn we nog kort de stad ingegaan. Tenslotte zijn we lekker gaan slapen, want morgen (donderdag) word een hele lange dag!

Om 06:00uur ging de wekker inderdaad weer voor mij. Vandaag hadden Luuk en ik een jaar verkering en dat gingen we vieren! We gingen namelijk met een dagtrip naar het LochNess met diverse tussenstops. We begonnen de ochtend in een luxe touringcar die ons overal naartoe ging brengen. Na een paar uur rijden kwamen we op ten duur in de hooglanden. Hoge rotsige bergen en doordat het de afgelopen dagen flink had geregend waren er ook heel veel stroompjes op gang gekomen. Op ten duur maakten we een tussenstop midden tussen allemaal bergen, echt een prachtig uitzicht. Vervolgens reden we weer verder en kwamen we langs verschillende meren (loch), zoals Loch Lochmond, Loch Katerine, Loch Tuna, Loch Tummel om uiteindelijk bij het Loch Ness aan te komen. Hier aangekomen zijn we eerst kort in de souvenirwinkelstjes gaan kijken en ook bij een soort rij van sluizen. Dit is een van de weinige sluizen die in zo'n trapvorm gemaakt zijn. Vervolgens zijn we doorgelopen naar de rand van het Loch Ness. Het waaide wel hard dus er waren flinke golven. Uiteraard werden die golven veroorzaakt door Nessie, die aan het snurken was onderwater! Na een ruim uur was het helaas alweer tijd om weer in de bus te stappen. Op de terugweg zijn we nog gestopt bij een momunten van de eerste wereldoorlog. Als laatste kwamen we over de mooie brug en met uitzicht over de 5th of 4th bridge. Tenslotte waren we weer terug in Edinburgh. Het was een fantastische dag geweest. We zijn nog snel een drankje wezen doen in een restaurant en daarna zijn we allebei lekker gaan slapen. Deze dag was zeker een hoogtepunt in deze periode in Schotland.

Vrijdag, vandaag, gingen we nog genieten van het inmiddels betere weer en van ons laatste echte dagje samen. We gingen 's morgen naar het nationale schotse museum, waar ik heel vaak kom. Ook Luuk vond het een heel leuk museum. Vervolgens zijn we lekker gaan shoppen op de Royal Mile en hebben we  een rondje gelopen en in Princesstreet Gardens gezeten. Dit is een park langs Princesstreet met fantastisch uitzicht op het kasteel en een mooie fontein. Ook hebben we heel Pricesstreet uitgelopen naar Carlton Hill. Dit is een heuvel met diverse monumenten. Hier hebben we gelunched en lekker in het zonnetje gezeten. Aan het einde van de middag wilde ik ook nog The Royal Botanic Gardens aan Luuk laten zien, dus we zijn snel op een bus gestapt. Toen we eenmaal een tijdje in het park liepen zagen we ineens een aantal eekhoorns rondrennen. Na een tijdje proberen aten ze ook uit mijn hand, echt super leuk! Om 18:00uur hadden we afgesproken in een luxe restaurant om nog lekker samen uit eten te gaan. Het was echt heel grappig, want er werden servetten op je schoot gelegd en om de 3 minuten kwam er iemand het water bijvullen of vragen of alles okay was. We hebben nog een hele fijne avond gehad, want het beste moest nog komen na het eten. We gingen namelijk deze fijne week afsluiten met een typisch Schotse avond. We gingen naar een bar genaamd 'Ghilly Dhu' en daar gingen we de 'Ceilidh' (kili) dansen. Dit is een typische Schotse manier van dansen (soort stijldansen en rijdansen) en er waren ook een aantal mannen in Kilt. Het was heel gezellig en ook wel een beetje romantisch. Luuk kan echt heel goed dansen! Rond middennacht moesten we rennen om de laatste bus naar huis nog te halen, die we gelukkig gehaald hebben. Luuk stapte uit bij zijn halte en ik ging verder naar mijn huis. Het was een fantastische dag!

Zaterdagochtend had Luuk weer al zijn spullen ingepakt en hij kwam naar mij. Vandaag hebben we bij mij nog ff flim gekeken en nadat Luuk Jean gedag had gezegd zijn we op de bus gestapt, onderweg hebben we nog even pizza gegeten.  Daarna zijn we door gereisd naar het vliegveld, daar nog een laatste knuffel...en nog 1 en nog 1 en toen ging Luuk er weer vandoor..

Het is echt een fantasische week geweest!!

1. Ria en bram gelderblom:
    14 juni 2017
    Nou fijn dat het allemaal zo goed is gegaan ik blij je volgen doeiiiiiii
  2. Agnes:
    14 juni 2017
    Jullie hebben er een druk weekje van gemaakt!!