Weekje vakantie 22 t/m 26 mei

26 mei 2017 - Edinburgh, Verenigd Koninkrijk

Op maandag begon het weekje vakantie. Eerst heb ik lekker uitgeslapen en ondanks mijn pijnlijke enkel ben ik aan het einde van de ochtend naar de stad gegaan. Daar ben ik naar de National Gallary geweest. In dit museum hadden ze vooral schilderijen, dus ik was al snel uitgekeken. Ook was er in het centrum nog een ander museum. Dit was het Scottish National Museum. Dit was wel een super leuk en interessant museum met veel diverse dingen om te doen en te zien. Zo kon je elektriciteit opwekken of een luchtballon oplaten stijgen. Ook waren er heel veel dieren nagemaakt en was er een grote telescoop op de ruimte in te kijken. Heel interessant!                                                               's Avonds ben ik naar het Wee World Café geweest. Die avond waren er heel veel nationaliteiten (lees: Duits, Engels, Frans, (noord) Koreaans, Chinees, Italiaans, Spaans, Syrisch en Nederlands)  bij elkaar, super gezellig. We hebben typische dingen voor elkaars landen uitgewisseld. Volgende week is er een Food Share. Iedereen neemt dan iets te eten mee, wat typisch is voor jouw moederland, met elkaar eet je dat dan op. Ik ga waarschijnlijk stroopwafels meenemen.

Dinsdag ben ik 's morgens weer terug gegaan naar het Scottish National Museum, omdat ik nog maar een gedeelte had bekeken gisteren. Vandaag had ik meer de linkervleugel. Hier had je o.a. de ontwikkeling van vliegtuigen, mode door de jaren heen en veel oude leefvoorwerpen van de oude Eskimo's. Toen ik was uitgekeken in het museum liep ik weer naar buiten en was het zonnetje lekker doorgebroken. Ik heb vervolgens een bus richting de Royal Botanic Gardens gepakt en daar even lekker rond gelopen en van het zonnetje genoten.

De woensdag was een leuk dagje vandaag ben ik namelijk naar Dynamic Earth en naar het Schotse parlement gebouw geweest. Allereerst in de ochtend naar Dynamic Earth. Dit is een gebouw waar je het hele ontstaan van de aarde ontdekt. Allereerst ga je in een lift helemaal terug naar het begin van de aarde. Dynamic Earth gaat uit van de oerknal, maar gelukkig weet ik wel beter. Voor de rest ga je door allerlei kamers met de verschillende klimaten. Zo heb je bijvoorbeeld het ijs klimaat met een groot stuk ijs rots in het midden van de ruimt of in het tropisch regenwoud is het ook echt warm en vochtig. Ik vind het vooral erg knap nagemaakt. Nadat ik lekker buiten in het zonnetje geluncht had ben ik richting het parlementsgebouw gelopen. Je kan hier als bezoeker gratis en gewoon inlopen normaal gesproken. Doordat afgelopen maandag er een aanslag was geweest in Manchester waren er zeer strenge controles. Uiteindelijk was ik binnen en kon ik rondkijken. Ook was er een debat gaande over fietsen binnen Edinburgh. Hier heb ik een tijdje naar zitten luisteren. Verder was er nog een kleine tentoonstelling over de politieke partijen. Aan het einde van de middag ben ik weer richting huis gegaan. Na het avondeten heb ik lekker een film gekeken en uitgerust.

Ook donderdag heb ik lekker uitgeslapen. Vandaag is er tropisch weer voorspelt, heerlijk. Dat betekent jurkje aan, slippers en naar het mooie strand van Edinburgh, Portobello. Hier heb ik de hele middag over de boulevard gelopen en in het zonnetje gezeten op het strand. Echt genieten. Eenmaal weer thuis heb ik een lekker ijsje gegeten om af te koelen. Het was een lekker warm en rustig dagje vandaag!

Alweer het laatste dagje vakantie, vrijdag! Vandaag ben ik naar Museum on the Mount geweest. Dit museum gaat over geld. Hoe het wordt ontwikkelt en hoe het door de jaren heen is aangepast. Ook leren kinderen hier door spelletjes omgaan met geld. Misschien wel het hoogte punt is een kluis met gouden chocolade munten, om deze open te krijgen moet je wel even de code kraken. De kluis is 2,5 jaar geleden voor het laatst open geweest, maar het is altijd het proberen waard. Helaas ging de kluis niet open met mijn code. Na het museum ben ik lekker buiten in het park gaan zitten en heb ik genoten van weer een zonnige warme dag. Ook heb ik mezelf getrakteerd op een lekkere lunch in een klein, Italiaans restaurantje. Voorgerecht: soort vissticks met aparte saus, Hoofdgerecht: Fish&Chips, Nagerecht: Vanille ijs met mango en aardbeiensaus. Super lekker. Verder had ik aan Jean beloofd dat ik haar zou helpen met het snoeien van de heg voor het huis. Dit hebben we samen aan het einde van de middag gedaan. Daarna ben ik lekker gaan douchen en hebben we gegeten. Verder heb ik boodschappen gehaald, want tja dat moet ook gebeuren. Daarna ben ik lekker gaan ontspannen!

Het was een super leuke, warme week vakantie in het mooie Schotland!

1. A.D. Aarnoudse:
    29 mei 2017
    Ha Jannemarie,
    Geweldig dat je zo kan genieten. Je treft het zo te lezen. Geniet van de komende dagen en van het werk op de school.